július 09, 2015

Hová jutottunk idáig?

Csuang -ce állítólag egyszer azt mondta:
- Képtelen vagyok megoldani a legnagyobb problémámat. Egyik éjjel azt álmodtam, hogy lepke vagyok. Azóta kétségek gyötörnek. 
A barátja azt kérdezte tőle: 
- Miféle kétségek? Mindenki álmodik, nincs ebben semmi különös. Miért kellene azon aggódni, hogy álmodban lepke voltál? Mi van abban? 
Azt válaszolta erre: 
- Azóta kétségek gyötörnek, nem tudom eldönteni, hogy ki vagyok. Ha Csuang-ce álmában lepkévé változhat, akkor ki tudja - amikor a lepke elalszik, talán azt álmodja, hogy ő Csuang-ce. Akkor valóban én vagyok Csuang-ce, vagy csak a lepke álmodik engem? Ha lehetséges, hogy Csuang-ce álmában lepke legyen, akkor fordítva sem lehetetlen. A délutáni napsütésben, egy termetes fa árnyékában szunyókáló lepke talán épp azt álmodja, hogy ő Csuang-ce. Most akkor ki vagyok én? Egy álmodó lepke, vagy az álmodó Csuang-ce?

A kép saját! :P
 / Osho-Az emberi lét útja - 148. oldal/

                                                                                                                                                           Így írnak ők *1.
SHARE:

6 megjegyzés

  1. SZABÓ LŐRINC: DSUANG DSZI ÁLMA

    Kétezer évvel ezelőtt Dsuang Dszi,
    a mester, egy lepkére mutatott.
    - Álmomban - mondta, - ez a lepke voltam
    és most egy kicsit zavarban vagyok.

    - Lepke, - mesélte, - igen lepke voltam,
    s a lepke vigan táncolt a napon,
    és nem is sejtette, hogy ő Dsuang Dszi -
    És felébredtem - És most nem tudom,

    most nem tudom, - folytatta eltünődve,
    - mi az igazság, melyik lehetek:
    hogy Dsuang Dszi álmodta-e a lepkét
    vagy a lepke álmodik engemet? -

    Én jót nevettem: - Ne tréfálj, Dsuang Dszi!
    Ki volnál? Te vagy: Dsuang Dszi! Te hát! -
    ő mosolygott: - Az álombeli lepke
    épp így hitte a maga igazát! -

    Ő mosolygott, én vállat vontam.
    Aztán valami mégis megborzongatott,
    kétezer évig töprengtem azóta,
    de egyre bizonytalanabb vagyok,

    és most már azt hiszem, hogy nincs igazság,
    már azt, hogy minden kép és költemény,
    azt, hogy Dsuang Dszi álmodja a lepkét,
    a lepke őt és mindhármunkat én.

    VálaszTörlés
  2. Egyik kedvencem :) Mi volt most ennek az apropója? Osho-t, olvasol?
    Pont a napokban gondolkodtam azon, hogy már nagyon el kéne egyet olvasni (sok idézetet olvastam már tőle, de könyvet végig még nem).

    VálaszTörlés
  3. Zenka, ajánlom neked A gólyakalifát, ha még nem olvastad. És Orhan Pamuktól A fehér kastélyt /A fehér vár címen is megjelent/.
    Erre a gondolatmenetre épülnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tök jó, de ugye most nem lőtted le a poént? Úgy értem, ugye nem ez a végső csavar bennük? :D

      Törlés
    2. Dehogy :D olyannak ismersz? ;)

      Törlés

BLOGGER TEMPLATE CREATED BY pipdig