február 04, 2013

Judit? Basszus, ő most már minden sztoriban benne lesz?

- Akkor készülődsz?
 - Ma sem reggelizel? - kérdezett vissza Judit.
 - Tudod, hogy nem szoktam. Nem bírok az első edzésem előtt enni. Délben egy könnyű ebéd, délután esetleg pár könnyű falat, és este nem túl nehéz vacsora.
 - Pedig... vettem EPRET.
 - REGGELIRE??? - bámult rá Juan.

Na jó, a Capslook én voltam. De nem tudtam megállni :D. Egyébként meg teljesen nem értem a Juditot. Csak naivan kérdezem, ha ilyen rossz a gyomra a srácnak, miért nem ajánlott fel Juannak egy Danon Activiát joghurtot? Annak úgy is olyan jó a marketingje...

No de csapjunk az lecsóba eperbe. És hogy jól essen nektek is, reggelire időzítem a posztot.

A történet tehát ez lenne, figyelem, spoiler nélkül nem tudom leírni, hogy: Fejős Éva írt egy könyvet a Hotel Baliról, ami valószínű a Szilviről, a Gabiról, a Juditról, meg a Dóráról szól, de mivel azt nem volt szerencsém elolvasni, csak következtetek. A Hotel Balit Niki olvasta, és ő azt mondja, nem olyan szörnyű. Az Epert meg én is olvastam, és míg Niki azt mondja, nem jó, én azt mondom szörnyű...
Az Eper sem szól másról, mint Szilviről, Gabiról, Juditról, meg a Dóráról, csak még kapcsolódik hozzájuk vagy kétszáz név, kétszáz alaktalan, jellemtelen, karaktertelen egy dimenziós akárki, akikről baromi jó olyan dolgokat megállapítani, mint hogy - várjatok, előveszem a puskámat- Andy Rohan a CNN-t nézi, és az égvilágon semmi többet. Nyilván ez az Andy Rohanok átka.

De ebben a könyvben mindenkinek megvan a maga keresztje, véleményem szerint az, hogy jellemtelen, no nem a hétköznapi értelemben, mert ugye egy jellemtelen embernek is van karaktere, de hogy itt mit jelentett az a dolog, hogy karakterépítés, azt elképzelni sem tudom.

Ez az a könyv amúgy, amiben Juanok, meg Rodrigezek, meg Giancarlok repkednek a fejezetek körül, és ezek a Juanok meg Rodrigezek, meg Giancarlok, attól eltekintve hogy roppant röhejes a nevük- ennél sematikusabb spanyol meg olasz neveket nem is lehetett volna találni, -  ugyanúgy lehetnének Bélák, meg Andrisok, meg Pisták, csak ugye az nem olyan vonzó, meg Bélákkal nem lehet ennyi könyvet eladni.

Igazából nem tudok szabadulni az ideától, hogy Fejős, miközben ezt a könyvet írta, a Szomszédokat, a Barátok köztet vagy más ezekhez hasonló magyar teleregényt nézett a tévében. Kapcsolgatott a távirányítón vagy ült az étteremben, meghallotta azt a szót, hogy Roland Garros, jippiii, gondolta, nézzük csak, milyen is az a tenisz. Aztán a végén rjáött, hogy olyan uncsi az egész, megnézett egy Cobra 11-et, és beletett valamiféle B kategóriás akciót.

De ezt most mind ki is húzom, mert gonoszkodom, és gonoszkodni viccelve nem lehet.

A cselekmény négy szálon indul először, aztán lesz belőle vagy nyolc szál, aztán meg fogalmam sincs hány, de rémálmaimban tovább hatványozódik...

Van ugye a Szilvi ( ő nem evett epret sem délre, sem reggelire), akit csak hogy megkavarjuk a jó népet néha Sylviának hívnak, és ő egy újságíró, akinek van egy olasz embere, Giancarlo. Giancarloval az van, hogy az olasz macsó elnevezés alatt végülis egy depis magyar férfiember, úgy is beszél, véletlenül sem nyögne ki egy hattttalmasss mamma mia!-t, pedig az is mekkora gikszer!, meg hatalmas sejtelmes misztikus álmai vannak egy különös baseball sapkás lányról, akiről már az első jelent közben tudni lehet, ki is az, de Fejős primitív módon úgy tálalja a megoldást, mintha valami hű de izgi dolog lenne.

Gabinak van ugye a Robertje,  és ennek a Robertnek volt egy Cynthiaja meg egy Marla Marineze egy időben, de párhuzamosan ( :D most komolyan, ezek az arcok!!! ), akiket, KAPASZKODJATOK MEG, ( nagyon röhög, nagyon röhög ) sikerült egyszerre teherbe ejtenie, és noha az asszonytól később elvált, Marla Marinezt mégsem vette el, valószínűleg mert  rájött, hogy ezt a típust már valamelyik filmben látta. Tudjátok, ő az az unalomig ismert karakter, aki buta, hideg, ámde bögyös, ráadásul még sztár is, és mivel ebben a könyvben nagyon sokat adnak a szereplők a sztereotípiákra, Marla is gondol egyet és egyszercsak bedrogozza magát ( nyilván  eszébe jutott Fejősnek Britney balhéja, vagy épp ismételték valamelyik adón ) és Robertre marad a gyerkőc. Az, hogy mindez mennyire nehéz dolog a pasi meg Gabi számára, olyannyira sehogyan van leírva, hogy szóra sem érdemes.

Bogozom a felskiccelt kapcsolatvázlatot, jön a kedvenc párosom, a Judit meg a Juan. Azért szeretem őket, mert majdnem ugyanaz a nevük, és így könnyedén meg tudom jegyzeni őket. Meg azért is, mert ők epret ettek reggelire, vagy legalábbis próbálkoztak vele. Judit története egyébként kész labirintus, figyeljetek, mert csak egyszer fogom elmondani :). Judit régen szemét módon elszerette a Dórától a Pétert, ( akiről még beszélni fogok, ) és aztán rájött, hogy mégsem oké ez a Péter, de azóta már van két gyerekük, a Balázs meg a Dóri. Judit szerelmes Juanba, akinek egy parfümöt készített. Juan meg teniszjátékos, akinek a teniszjátékosságába annyit sikerült beletuszkolni, hogy mint fent láttátok, nem szeret enni, meg hogy szétesik a fonákja. Juan, mint ahogy azt a sematikusság világában a Juanoktól várjuk,  egy fiatal macsó, bornzbarna bőrrel, és hátra zselézett fekete hajjal, - de hoppá, ez már csak az én képzeletemben van így, mert Juanról is kábé annyit tudunk, hogy ő a Juan, és távolról felsejlik, hogy valami fiatal macsó. Juannak Judit kell, akiről csak sejtem, hogy kábé hány éves, de azt tudom, hogy vett két új farmert, meg három felsőt.

Utolsó emberünk a Dóra, aki meg az Endrődi felesége volt, és egy idő után leesett, hogy az Endrődi, az Judit Péterje. Ekkor majdnem félrenyeltem a ropimat.
Dórát
egyébként néha Dorcikának hívják. Péter szereti Dórit, de Dóri Balin(?) vagy valami hasonló szigeten ragad, és ez a legnagyobb krízis ebben a szálban.
Számomra meg az a legnagyobb krízis, hogy a Judit és Péter lányát is Dórinak hívják, és sikerült Fejősnek ezt a két szereplőt folyton egy jelentbe tenni, és amit teátrális szemforgatások között sem értek meg, hogy hogy nem tiltakozott sikoltozva a szerkesztő, mondván, hogy nooormáális vagy???

Van még egy balinéz gyerek, akinek a nevét már elfelejtettem, meg van egy Harold Wagner, aki meg olyan jelentéktelen, hogy nem értem, miért is van; meg egy Thomas, aki egy magyar kutya, csak véletlenül ilyen nevűre sikeredett; meg egy Kata, aki a Péter testvére és egy Barbi, akiről a legnagyobb kérdőjelek mellett sem tudom kibogozni kicsoda.

Az előbb elakadtam a poszt írása közben, és úgy döntöttem kifestőzöm kicsit.

Próbálom így rekonstruálni, milyen is egy átlagos Eper oldal. Az első sokkot félretéve reprezentatív kutatást folytattam, azaz négy helyütt, kinyitottam a könyvet, és megszámoltam az oldalon található nevek számát. Az első lapon 17, a másodikon 15, a harmadikon megintcsak 17 és a negyedik kísérlet alkalmával 21 keresztnevet találtam, yeeeee! Életemben nem láttam még ilyen igénytelenséget.

Azon gondolkodom, mit utálok leginkább ebben a könyvben. A gyomorforgatóan sablonos alakokat? A fantázia hiányát? A döcögős párbeszédeket? Barbit? :D
Ó, nem, az egészben a legrosszabb az írónő stílusa, pontosabban a stílus hiánya.
Ez a könyv úgy lett megírva, mint ahogy a tévé újságok közvetítik a szappanoperákat a következő rész tartalmából rovatban... 
A nevek kiemelése fontos, hiszen honnan a fenéből tudnánk, kiről van szó??? - mondjuk a karakterábrázolásból?-, a cselekményt eldarálják- de nem mélyednek bele, a párbeszédeket az írónő leírja, de még ő sem éli bele magát, ha ennyire élettelen, statikus mondatai vannak. A szereplők olyanok akár a kis emberfigurák, amiket fehér papírlapból vágunk ki: nincs egyéniségük, nem élnek, és ha tesznek/gondolnak is valamit, olyat tesznek, amit már ezerszer láttál/olvastál, netalán hallottál. A cselekmény nevetségesen semmitmondó, sablonos és egyszerű, akár egy régi NSZK film. A környezetről nem is beszélve. Attól még, hogy oda írjuk valahová, hogy az a Roland Garros, még nem lesz Roland Garros. A Roland Garroshoz katonás sorban futó, fiatal labdaszedő fiúcskák kellenek, meg hatalmas kijelző óra, eperfagyit kanalazó emberek, meg öt órás maratoni meccsek, leégett vállú drukkerek, kalapok, amik miatt a hátsó sorban ülők zúgolódnak. Könyörgöm!

Ez a könyv szerintem egy skicc. Ebben semmi nincs normálisan kibontva, és olyan monoton, mint akár a néni, aki egyszer mellém ült a buszon és beszélt nekem Szilviákról, meg Dórákról, és roppant fontosnak tartotta, hogy mindent elmeséljen nekem, de én végig azért szurkoltam, hogy szálljon már le a buszról...

Egyetlen dolog pozitív az Eper olvasásával kapcsolatban, hogy a fenti idézet hatására eszembe jutott egy régi, szakállas vicc - azóta ezen röhögök-, és  gondoltam feldobom valamivel  a posztot, hogy nektek is kedvetek legyen kicsit nevetni...

Szóval: jön a versenyló, és valami futam után beül egy kocsmába:
- Kérek egy vödör DAB sört!
Megissza, majd kér még egy vödör DAB sört. Miután végzett vele, azt mondja:
- Megéheztem, kérek egy adag szénát!
Mire a csapos rémülten:
- NA DEHÁT ABRAK A DABRA???

Körülbelül ennyi az egész. Szemfényvesztés és annak is unalmas, monoton. Mondhatni semmilyen... Tudom, hogy még a Fejős rajongók szerint is ez a leggyengébb könyv, de komolyan, soha senki nem tudna rávenni egy újabb darabra.
Pedig pont most kaptam emailt, hogy jön a Hello London! :D

Fejős Éva: Eper Reggelire
Ulpius

1/10. 

Többet nincs is kedvem írni.
UI: cím a 77. oldalról való, szó szerint idézve...
Szegény Judit :)
--- És egy kis helyreigazítás a végére :  Niki szerint is szörnyű. :) ---

--- A poszt a hajótörést szenvedett régi blog főárbóca volt, szóval átemeltem ide, az összes komment ömlesztve az első hozzászólásban lesz látható majd. ---
SHARE:

11 megjegyzés

  1. 1. Lobo 2011. 05. 04. 20:40 - Válasz erre

    Köszönöm, hogy elolvastad és frappánsan megírtad. Ha nagy leszek, Zenka szeretnék lenni :)

    2. Niki 2011. 05. 04. 20:47 - Válasz erre

    :oD Ez jó!
    Amúgy tudod, én finoman fogalmazok, de ha elolvasod a nálam levő kommentet a Hotel Balinál, ott azt írtam, kár volt megírnia az Eper reggelire-t. Na, ez nekem azt jelenti szörnyű volt. :o)
    De amúgy ez tényleg katasztrófa. Nem szoktam ilyet nagyon írni, de ezt soha, senkinek.

    3. Nima 2011. 05. 04. 21:06 - Válasz erre

    ejjmár. leigénytelenezted?:))
    jó poszt lett.:D

    4. szeee 2011. 05. 04. 21:19 - Válasz erre

    ez zseniális ! :D
    nekem is el kellene már olvasnom egy F.É. könyvet, szerintem belőlem is kihozná az írói vénát :P

    5. zenka 2011. 05. 04. 21:47 - Válasz erre

    @Lobo: Teljes mértékben zavarba hozol. :)
    @Niki: csináltam helyreigazítást ;)
    @Nima: simán :D
    @szeee: tudod, vannak kockázatok és mellékhatások is, de ha te is akarod, én melletted állok!

    6. Babó 2011. 05. 04. 21:47 - Válasz erre

    Így a poszt végére soknak érzem azt az 1 pontot a 10-ből.

    7. zenka 2011. 05. 04. 21:51 - Válasz erre

    @Babó: Igen, köztudottan lágyszívű vagyok... Mindig felfelé kerekítek.

    8. Lady_L 2011. 05. 04. 22:10 - Válasz erre

    Én is a Hotel Balit olvastam, és az nem volt ennyire szörnyűséges!! Ezek szerint nem egy könyv alapján kellett volna elkönyvelnem magamban, hogy Fejős Éva nem annyira rossz, inkább csak átlagos...

    9. zenka 2011. 05. 04. 22:58 - Válasz erre

    @Lady_L: Igen, valószínűnek tartom, hogy a legrosszabb könyvét fogtam ki magamnak. A Baliról már többen is mondták, hogy jobb, és el is hiszem, mert ennél csak jobbat lehet írni, ahhoz meg hogy ilyen népszerű legyen, nyilván fel kell mutatni valamit.

    10. Amadea 2011. 05. 04. 23:00 - Válasz erre

    A ropi. A kifestő. Zseniális:DD
    Olvasd el még egy könyvét, kééérleeek!:D Küldök kárpótlásul EPRES csokit. (Epret azért nem, m valaki lenyúlja, vagy turmix lesz belőle, mire elér hozzád.)

    VálaszTörlés
  2. 11. zenka 2011. 05. 04. 23:10 - Válasz erre

    @Amadea: Nem is tudom, szerinted kapok egy recipéldányt? :D

    12. kergezerge 2011. 05. 05. 3:59 - Válasz erre

    Gyáhájj, lehet, inkább a Twötyi-sagát folytatnám, ha nagyon muszájítanának valami ilyesmit :D

    13. Natasha 2011. 05. 05. 7:05 - Válasz erre

    ez tényleg nagyon jó volt, már-már tört-zúzott, tetszik :)

    14. Attila 2011. 05. 05. 8:07 - Válasz erre

    nagyon jó írás! :) gratula!

    15. Mayerné Répási Adrienn 2011. 05. 05. 8:31 - Válasz erre

    Feldobtad a reggelemet!:)

    16. enahma 2011. 05. 05. 8:58 - Válasz erre

    Köszi! Ez nagyon tetszett. :-D

    17. zakkant 2011. 05. 05. 9:23 - Válasz erre

    Pont ezért nem vagyok hajlandó elolvasni egyik regényét se :)) Tök jó post lett \o/

    18. Lóri 2011. 05. 05. 9:29 - Válasz erre

    Nagyon jól átsugárzik a posztból, mit érezhettél olvasás közben :)

    19. agi 2011. 05. 05. 9:48 - Válasz erre

    nekem is szereztel egy par vidam percet, koszi! :-)

    20. Angi 2011. 05. 05. 9:56 - Válasz erre

    Zenka, imádom a postjaidat, mindig olyan jókat tudok mosolyogni.

    21. sziget-kék 2011. 05. 05. 10:01 - Válasz erre

    Nem értem Fejős Évát. A Nők lapjában szerettem a riportjait, írásai alapján egy szimpatikus újságírónak tűnt. Aztán valamiért úgy gondolta, hogy neki feltétlenül írnia kell. És megszülettek a semmitmondó, felszínes hablatyok. Alapból nem lehet éves szinten 2-3 könyvet igényesen megírni szerintem. Olvastam vele egy interjút, azt nyilatkozta, hogy éjszakánként szokott írni és ilyenkor annyira magával ragadja a sztori, hogy csak úgy ömlenek belőle az oldalak. Meg is kaptuk a választ. Semmi átgondoltság, történetvezetés, jellemábrázolás. Ilyenkor mindig elgondolkozok azon, hogy hogyan minősítené ezt az a Szabó Magda, aki egyszerűen verhetetlen a lélekábrázolásban.
    Bocsi a hosszúságért, csak kikívánkozott. Gratulálok a poszthoz!

    22. Titti 2011. 05. 05. 14:18 - Válasz erre

    De jó poszt!:) Annyit röhögtem hangosan, hogy a kollégák nem tudták mi van velem:)

    23. miestas 2011. 05. 05. 15:15 - Válasz erre

    @zenka: na ná... a negatív reklám is reklám, és lehet régen volt Fejős Éva ilyen olvasott mint most a posztodban :-)))


    VálaszTörlés
  3. 24. BridgeOlvas 2011. 05. 05. 17:06 - Válasz erre

    Zenka, ez a bejegyzés kihozta belőlem az állatot, így azt kell mondanom, k. jó lett! :-) Teljesen lezsibbadva olvastam az éjszaka közepén és olyan jót nevettem rajta (csak csendben, hogy a család fel ne ébredjen), hogy boldogan mentem vissza dolgozni. Köszönöm az élményt. :o)

    25. PuPilla 2011. 05. 05. 17:58 - Válasz erre

    Na, végre eljutottam én is ide, hogy elolvassam a posztodat. Zseniális, csatlakozom a többiekhez, nagyon élveztem olvasni. A ropinál én is felvisítottam :D Komolyan ilyen párbeszédek, alakok vannak benne? Még csak alakoknak se lehet őket nevezni, szinte csak nevek...
    Minden elismerésem, hogy végigszenvedted. Nekem csücsül otthon egy Bangkok tranzit és egy Hotel Bali, anno valamikor megvettük (lehet h anya vette, nem emlékszem...), de sose nyúltam feléjük :D... Lehet hogy megérne egy röhögtető posztot :)
    A Roland Garrosról amit írtál zenka, hát szerintem töb hangulatteremtés, leírás, ötlet volt benne, mint amit ő az egész könyve beletett...

    @Sziget-kék: nekem is Szabó Magda jutott eszembe... Kivételes tehetségű írónő, akit még mérföldes különbségekkel rendelkező szintskálán se lehetne fejőssel egy lapon említeni. Meg nagyon sok mindenkit, akik ma ünnepelt íróknak vannak kikiáltva.

    26. Siontan 2011. 05. 05. 19:57 - Válasz erre

    Mondom én, Zenka for president! :D

    Tudom én, hogy az életben is lehet olyan, hogy két embernek azonos a keresztneve (akár...), meg a Barátok köztben is hülyén jön ki, hogy a huszonnyolcezer szereplőnek más-más név kell, aztán egy idő után egyre furcsábbak kerülnek elő (nem nézem, de azért hallok ezt-azt... úgy elképzelem, ahogy az írók lapozgatják a naptárat, hogy "már megint kell egy titkos zabigyerek a történetbe, de hogy a fenébe hívjuk??"), de azért ilyen amatőrséget, hogy két, ráadásul sematikus azonos nevű szereplő egy jelenetben...

    Ami az epreket illeti, történetesen hallottam, hogy az úgy került bele, hogy amikor kérdezte a kiadó a még félig sem kész regény címét borítótervezés végett, F.É. bemondta, hogy "mit tudom én, Eper reggelire", aztán már csak bele kellett tenni valami eperreggelizős részt. :)

    27. zenka 2011. 05. 05. 20:10 - Válasz erre

    Most nézem, milyen sokat írtam, erre képes vagyok a végére biggyeszteni, hogy többet nincs kedvem írni :DD, jellemző...
    Mindenkinek, aki szerette, annak is, aki esetleg nem: köszönöm az olvasást/kommentet, feldobtátok a napomat.
    @PuPilla: Csak mert a tenisz, meg a Garros szívügyem (azt hiszem még tizenegy nap, és kezdik az ideit.) Amikor először olvastam, hogy ott is fog játszódni teljesen megörültem, aztán meg jól képen a csapott a nagy semmivel...
    @sziget-kék: igen, mostanában én is azon tűnődöm, hol van az az írónő Magyarországon, aki csak egy icipicit is hasonlítana hozzá, de sehol sehol senki. Persze nem vártam én olyan színvonalat Fejőstől, de ennél nyilvánvalóan többet... Azért még keresgélek.

    28. zenka 2011. 05. 05. 20:17 - Válasz erre

    @Siontan: Jujj, ez szánalmas.( A címes történetre célzok :D )
    Ennyire hülyére veszik az olvasót?
    Komolyan mondom, egy amatőr írópalánta több energiát seccel a történetébe, időt meg lelkesedést tuti többet.
    Nevekről: ráadásul többször úgy írt meg két mondatot, hogy pl. : trátrátrá - mondta Dóra. Dóri közben hallgatott... ( Már azt hittem, direkt akar bosszantani, hogy még egymás mellé is pakolja őket. )
    Amúgy meg olyan vagy :D

    VálaszTörlés
  4. 29. SzaboErika 2011. 05. 06. 0:01 - Válasz erre

    Akinek nem elég szörnyű Fejős Éva, annak melegen ajánlom Vass Virágot! Van még ennél is lejjebb...

    30. Amadea 2011. 05. 06. 0:04 - Válasz erre

    @zenka: Naná, reszkető térdekkel, ezüsttálcán nyújtják át;)

    31. miladyGeek 2011. 05. 12. 9:44 - Válasz erre

    Köszönöm, hogy megspóroltad a Fejős életmű elolvasását ebben az esszenciában:-)

    32. Piroseper 2011. 05. 16. 10:51 - Válasz erre

    ÁÁÁÁÁÁ! Nagyon király lett ez a poszt!
    Néha elgondolkodom, hogy megpróbálkozom egy Fejős remekművel.
    Az olvasottak alapján, nem remek, és az is kiderült, hogy éppen csak mű. :) Azaz nagyon mű...
    MiladyGeekhez csatlakozom, úgy érzem mindent tudok, amit tudni érdemes. :)

    33. zenka 2011. 05. 16. 18:30 - Válasz erre

    @Piroseper: Jéé, Piroseper :D, azt hittem már teljesen elfeledkeztél rólam.
    @miladyGeek: nincs mit, én az olvasókért mindent megteszek, majd meglátjátok ;)

    VálaszTörlés
  5. Szerintem senki az égvilágon nem olvassa ezeket itt végig rajtam kívül, de megjegyezném, hogy tök jó, akkor még volt pár név, akit nem is ismertem, és most szinte mindannyian ismerősök vagytok :)

    VálaszTörlés
  6. Válaszok
    1. Igen, szerintem is ;)
      Kellően reprezentálja a regény mélységeit.

      Törlés
    2. Ne már, hogy ezt újra kiadták, ráadásul ezzel a borítóval? :D (Amúgy meg, te jó Isten, milyen régen volt ez...)

      Törlés
  7. Na ezért jó reggel (is) blogokat olvasni:)
    Ha van még ilyen gyöngyszemed korábbról, hozzad őket is :DDD

    VálaszTörlés
  8. Én is jól szórakoztam. :)

    VálaszTörlés
  9. Ó, ezt még muszáj közbeszúrnom, de most jöttem rá, hogy az olaszok Silviának írják a Szilviát, még véletlenül se Sylviának, nem is tudom, hogy jutott ez Fejős eszébe. Jó, hogy külföldies, de hogy nem olaszos, az biztos.

    VálaszTörlés

BLOGGER TEMPLATE CREATED BY pipdig